Hei kjære skivenn!

Tiden går og det er en stund siden dere har hørt fra meg. Det skyldes en travel høst med oppstart av arrangementer etter pandemien. Redbull 400, Birkebeiner-ritt, Birkebeiner-løp, Verdenscup og – for min egen del – EM i curling.

Alt så lyst ut, nå skulle vi ta igjen for 1,5 års pandemi, inntil forrige uka, da dette hersens Omikronviruset dukket opp. Dette vil helt sikkert vanskeliggjøre arrangementer i tiden som kommer, men vi må holde motet oppe. Ikke minst fordi vi planlegger med mange arrangementer i vinter. Særlig håper vi på et strålende Ingalåmi 20. mars. Og her; kjære kvinnelige medlemmer, har det denne uka kommet et kjempegodt førjulstilbud (i en e-post) med sterkt redusert deltakerpris. Benytt dere av det.

I skrivende stund laver snøen ned og kuldegradene har satt seg både i husvegger og i snøen. Skisesongen er i gang! Våre løpere har allerede markert seg bra både nasjonalt og internasjonalt, både i langrennssporet og i alpinbakken.

Likevel er det mørke skyer i horisonten; Siden 2011 har hvert fjerde barn mellom seks og 12 år blitt borte fra skiforbundet på nasjonal basis (ifølge NSF). Og mange mener at pandemien har gjort det enda verre. Heldigvis har vi i klubben vår opplevd det motsatte. Det er ca 1250 medlemmer i klubben vår, og det er i aldersgruppen 6-12 år at økning har funnet sted. Styret har likevel tatt denne bekymringen inn over seg og hadde i høst et seminar, sammen med alle TK-medlemmer. Et særdeles vellykket seminar sett fra mitt ståsted. Vi diskuterte strategiplan, økonomi, arrangement og ikke minst rekruttering/inkludering. Jeg skal ikke i denne førjulshilsen avsløre alle tiltak som ble diskutert, for de kommer i en tiltaksplan noe senere. Men noe av det som ble diskutert kan jeg bringe videre:

Alle som har lyst til å bruke ski som aktivitetsform, skal ha glede av det. I det legger vi at vi må tilrettelegge for alle – uavhengig om barna drømmer om å bli olympiske mestere eller bare ønsker å være en del av skiklubben og vårt miljø. Det gjelder både funksjonsfriske og de med nedsatt funksjonsevne. Ski for alle – hele livet. Skiglede er et viktig stikkord. Når man skal lære å gå på ski, må man først og fremst oppleve å ha det gøy. Det skal være gøy å komme på skitrening eller for den saks skyld å gå på skitur. Foreldre har lett for å planlegge at turen skal gå til en bestemt destinasjon, og da blir fort kilometerne lange og motbakkene kjedelige. Et viktig budskap til alle ivrige skiforeldre og besteforeldre, er at turen ikke må være for lang. En sjokoladebit underveis er bra, men viktigere er det å skape gode opplevelser så barna får lyst til å gjøre det igjen. Ta med barna utenfor oppkjørte løyper og la dem prøve seg i løssnøen. Finn dyrespor eller gå under snøtunge greiner og ta på «skjegglav», la stavene ligge og ikke hjelp barna opp når de faller. Brenn bål, bygg et hopp og lek «Stiv heks» med ski på beina, gå på hodelykttur i skogen. Det viktigste av alt er likevel å gi mye ros. Jeg har stor glede av å følge TV2 serien «Mina og meg går Finnmarksvidda på tvers». Dette er historien om Alexander Read og datteren Mina (5), to turvenner som sammen jakter på «turmagien» på sin ferd i fjellet. I serien skal de krysse Finnmarksvidda fra Vardø til Alta. De bryter riktignok prinsippet om ikke så lange turer, men ellers er det mye ros og Mina går mye uten staver. Ski- og turgleden er i aller høyeste grad til stede.

En annen ting vi snakket om på seminaret var «Foreldre på ski». Vi har for lengst innsett at vi må ha hjelp av alle foreldre for å kunne drive klubben vår. Ikke minst i løyper og bakker. Det planlegges derfor med teknikk- og smørekurs for foreldre, både i alpin og langrennsmiljøet. Videre har vi også mange planer for Skibanken vår, et samarbeidsprosjekt med vår generalsponsor Sparebank1 Østlandet. I fjor gjorde vi et framstøt overfor flyktninger, noe som kan ses i denne filmen: https://www.facebook.com/sb1ostlandet/videos/skibanken/846572842559951/ Også i år blir det tilsvarende opplegg.

Videre har våre Skikurs i Lillehammer Snøpark (Kanthaugen) åpnet for påmelding. I år tilbyr vi 12 plasser på hvert kurs og det er «førstemann til mølla prinsippet». Plassene ryker dessverre veldig fort (og noen kurs er fulle), så her kan en ikke sitte på vent. Les mer om kursene og påmelding her: Påmelding og Informasjon Skikurs i Lillehammer Snøpark (Kanthaugen) – Lillehammer Skiklub (lillehammer-skiklub.no)

Avslutningsvis vil jeg reklamere for vårt siste rekrutteringstilskudd: Nemlig vårt nye TK Randonee. Ved å bli med her vil du få tilbud om treninger og turer til redusert pris. Oppstartsøkten er lagt til Skeikampen allerede søndag 12. desember og det er gratis for klubbens medlemmer. Husk å meld dere på linken her: Oppstart Randonee – Lillehammer Skiklub (lillehammer-skiklub.no). Dette med randonee minner meg om skisportens opphavsmann; Sondre Norheim. Han var en av de store pionerene innen moderne skisport og var delaktig i utviklinga av nytt utstyr. Av yrke var han tømmerhugger, men når han ble lei av det, hadde han mer lyst til å prøve skia. Og han ble opphavsmann til sitatet: «Bakkane kallar, og eg lyt svara»

Så kjære skiklubbmedlemmer: Hvis bakkene kaller, er det bare å komme seg ut å svare, finere enn det er nå blir det knappest…..

Skihilsen med ønske om en gledelig, fredfull og fin julehøytid.

Jon Erik Rønning

Leder LSK