Ski for alle - hele livet

Med stiftelsesåret 1883 er Lillehammer Skiklub en av landets eldste skiklubber, og med sitt medlemstall er den også landets største rene skiklubb.

Det var i 1860-årene at leiken på ski begynte å bli mer organisert. «Banen i Kanthaugen», som senere fikk navnet Lysgårdsbakken stod klar i 1902.

Lillehammer Skiklub arrangerte det første nasjonale mesterskap på ski i 1909 og hadde en gullalder i 1920-årene med høydepunkt under Hovedlandsrennet i 1927. Siden har det gått slag i slag med et nytt høydepunkt under NM i 1983. Ingen klubb har arrangert så mange norske skimesterskap. Under OL i 1994 stilte skiklubben mer enn 500 frivillige funksjonærer, mange i ledende roller.

Skiklubben tok initiativet til Birkebeinerrennet i 1932 og har i alle år senere arrangert rennet sammen med Rena Idrettslag.

Lillehammer er den eneste by i verden som har en skiløper i byvåpenet, og dette var utgangspunktet da skiklubben i 1929 fikk sitt klubbmerke.

«I'm never tired of winning, and I'm never tired of skiing.»

— Lindsey Vonn

Tusen takk!

Våre samarbeidspartnere er viktigere en folk flest forstår. Takket være deres tilstedeværelse kan vi drive Lillehammer Skiklub slik vi ønsker, og sammen skape et vedvarende aktivt skimiljø.