Kjære skivenner!

«Vi befinner oss i en situasjon som både er uvirkelig, fremmed og skremmende for oss alle. Vi kjenner verken igjen hverdagen vår eller verden rundt oss. Og fremdeles står vi bare ved begynnelsen av noe vi ikke fullt ut kjenner konsekvensene av.»

Slik begynte kong Harald sin tale søndag den 15. mars. Tidligere den uken ble både Birken, SKI-NM 2020 og Janteloppet avlyst, uten at vi fullt ut kjente konsekvensene. Måneder med planlegging, løypedugnader, oppsetting av sikkerhetsnett, frivilligantrekk og andre planlagte og gjennomførte ting ble likevel ikke viktig lenger. Det viktige ble å stoppe viruset som sniker seg inn på en hel befolkning.

Mars måned var planlagt som den store inntektsmåneden for Lillehammer Skiklub. Vi skulle ha tidenes dugnadsinnsats og hadde planlagt med inntekter på ca. 1,5 mill. kr. Penger betyr ikke så mye i forhold til koronavirusets ødeleggelser, men likevel er et inntektstap på 1,5 mill. kr. svært alvorlig for klubben vår. Med et meget tungt hjerte måtte jeg sende permitteringsvarsel til våre flotte og flinke ansatte på fredag. Petter, Totto og Stine skal nå jobbe bare 2 dager i uken hver, for å spare penger der vi kan. Dette er bare begynnelsen på en rekke innsparingstiltak. Styret møtes nå hver 14 dag for å se på ulike alternativer. Fra 1883 til i dag har klubben vært gjennom en rekke kriser, men har alltid klart å reise seg igjen ved hjelp av medlemmer, enkeltpersoner eller andre. I jubileumsboka til klubben fra 1983, står det sågar angående en økonomisk krise rundt 1900-tallet:

«Skisportens venner i byen ble oppfordret til å gi bidrag og til direksjonen for «Lillehammer Samlag for Brændevinshandel» ble det sendt en søknad om et bidrag på kr. 300.»

Samlaget, som i dag vel kan sammenlignes med vinmonopolet, ga kr. 150.

Viktig at vi nå sammen bidrar der vi kan, og i disse dager sender vi ut medlemskontingenter. Det koster ikke noe om man spør naboen, kollegaen, eller mamma og pappa om de også kan støtte klubben med 350 kr. Det hadde også vært fint om alle klubbens medlemmer kjøpte noen lodd i vårt kunstlotteri: Det blir den samme sum som Samlaget ga for 120 år siden…. Nå til dags er det riktignok vipps som gjelder: Vipps til 59 24 38, kr 50 per lodd. Trekningen er utsatt og blir forhåpentligvis før sommeren. Andre enkle grep som hjelper klubben din er Grasrotandelen hos Norsk Tipping eller at du melder deg på Spond Cashback. Alle er enkle tiltak, som gir penger i en for tiden tynn klubbkasse. Styret jobber også med bl.a. noen dugnadsjobber som vi kan ta tak i når Koronaviruset har trukket seg tilbake.

«Vi skal ikke ta på hverandre – man ta vare på hverandre»

sa statsminister Erna Solberg i forrige uke. Og sammen kjære medlemmer, skal vi ta vare på Lillehammer Skiklub. Ski er fortsatt en av de få idretter man kan utøve, men jeg ber dere om å følge myndighetenes smitteverntiltak (https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/ ). Vi skal være gode forbilder som alle setter pris på. Da vil klubben bestå i minst 137 år til. Gjør det beste ut av situasjonen og ta vare på hverandre og på Lillehammer Skiklub.

Årsmøtet, som var planlagt til 29. april, er foreløpig utsatt til begynnelsen av juni. Vi kommer tilbake med flere detaljer etter hvert.

Skihilsen

Jon Erik