Treningsgruppe U10

Denne treningsgruppen er for litt skivante barn i som klarer å kjøre på ski og ta heisen på egenhånd, og er født i 2013-2016. Er ditt barn yngre, men godt skivant så er det ikke noe hinder. Denne gruppen samarbeider tett med U8 gruppen i Familiebakken og har innetreninger sammen.
Det er imidlertid påkrevet at foreldre er med i bakken for alle 2. klassinger og yngre, og om 3. og 4. klassingene trenger mye hjelp med klær og utstyr, samt til toalettbesøk osv. må det også være med en voksen.

Treningene på ski er varierte med frikjøring, lek og med porter.

Sesongen 2022/2023 foregår i Hafjell med treninger tirsdager og torsdager. Treningsgruppen vil ha base i Kjusbakken med de fleste treningene, men det vil variere enkelte treninger hvor de kjører i Familiebakken med U8 gruppen.

Klikk her for veibeskrivelse til Kjusbakken.

Fra Hafjell åpner hele anlegget kan man også parkere nede og ta stolheisen opp.

Det blir altså ikke noe tilbud om trening i Kanthaugen denne sesongen, men følg med under «skikurs», som kan passe om man er nybegynnere. Skikurs i Kanthaugen vil i 2023 ha 3-4 kurs og oppstart vil være i Januar. Mer informasjon og påmelding vil komme i løpet av starten av desember.

Barmarkstreningene har allidrett preg. Her utfordres balanse, koordinasjon, hurtighet igjennom mye lek og moro. Treningene passer alle som er glad i å bevege seg.

Oppstart barmark for U10 er torsdag 22. august. Disse treningene avsluttes så snart Kjusbakken åpner.

Skulle en ha spørsmål så nøl ikke med å ta kontakt med Oppmann eller Sportssjef – Alpint.

Overordnede treningstider for U10

Barmark:

Torsdager inne i Håkonshall 17:30-18:30

Ski:

Tirsdag 18:00-19:30 i Hafjell

Torsdag 18:00-19:30 i Hafjell og barnebakken i Hafjell (kun de første treningene i januar).

Vi legger opp til trening både i Kjusbakken og barnebakken i Hafjell de første treningene i januar i den hensikt å gjøre de barna som er ferskest på ski klare for Kjusbakken. På denne måten kan flest mulig delta selv om det ikke blir noe tilbud i Kanthaugen denne sesongen. Treningene i Kjusbakken på torsdager er sammen med U12 gruppen.

Treningstidene kan endres på kort varsel.

Utstyrsanbefalinger

Vi ønsker minst mulig fokus på utstyr, og oppfordrer til å kjøpe brukt. Normalt arrangeres det bruktmarked hver høst i regi av Lillehammer skiklub og Sparebank1, men i 2020 er dette avlyst. Kjøp- og salgsiden til klubben på Facebook anbefales brukt som erstatning for dette.

Alle tips og råd beskrevet nedenfor er veiledende. Det vil være unntak/andre behov for enkelte. Spør trener, oppmann eller sportssjef  om råd ved behov.

SIKKERHET

• Hjelm kreves. Ingen får delta på trening uten hjelm. Det anbefales å kjøpe hjelm med «harde ører», og er det noe som skal kjøpes nytt bør hjelm prioriteres.
  • Ryggbeskyttelse anbefales (forebygger ryggskade ved fall, påkjørsel etc).

SKI

• Det holder med ett par ski til grunnleggende alpintrening for barn. Storslalomski (SSL/GS) med radius på rundt 14-15 meter ved lengde 140 (som et eksempel), hvor skiene er like lange (pluss minus fem til ti cm litt etter ferdighetsnivå) som barnet, er anbefalingen.
  • De aller minste i U10, altså 1. klassingene bør ha kortere ski, inntil 20 cm kortere ski enn barnets høyde.
  • Ski av en viss kvalitet gir barnet bedre opplevelser på ski, og gjør det mulig for barnet å ha en progresjon i ferdigheter. Man får kjøpt gode ski til ca 1000 kr brukt.
  • Twintip anbefales ikke (har ikke tilfredsstillende sving-egenskaper).
  • Stålkantene på alpinskiene bør holdes skarpe for å gi barna gode skiopplevelser.
  • Smør skiene ofte nok slik at sålen ikke blir tørr. Tørr såle skader skiene og gir dårligere glid.
  • Bindingene er viktig sikkerhetsutstyr. Få hjelp av butikk eller andre som har kunnskap for riktig innstilling og se etter at DIN går ned til 4 ved bruktkjøp. Om fjæra er for stram vil ikke skiene løse ut.
  • For øvede 3. og 4. klassinger som og ønsker å delta på mange renn, kan det vurderes to par ski. Da bør storslalomskiene være ca. 10 cm høyere enn barnet, og slalomskiene (SL) 20 cm kortere enn storslalomskiene.

STØVLER

• Støvlene må ikke være for store eller for stive, da dette gir dårligere skiopplevelser. Lengde på skaftet tilpasset barnets legg, samt fleks på 50-60 er passende for denne aldersgruppen. Sko må man påregne å kjøpe hvert år mens barna vokser, da disse skal være akkurat passe. Ikke for små, ikke for store. I alpinstøvler benyttes normalt kun ett par sokker for å ikke gli inni skoen.

STAVER

• Staver i en lengde tilpasset barnet, slik at albuen holder ca. 90 grader.

KLÆR

Mange starter tidlig med renn og da ønsker barnet seg gjerne fartsdress osv. Dette styres av det enkelte barn og foreldre, men dette er ikke påkrevet. Skigleden er det viktigste.

KLUBBTØY

Lillehammer Skiklub har bestilling av klubbjakker fra Helly Hansen i inngangen av Desember hvert år. Leveringstid avhenger av størrelse på bestillingen, men oftest 3-5 ukers levering. Helly Hansen sin kolleksjon består av Jakke, bukse, shorts og lue. Plaggene kan bestilles separate.

Trenerne

Magnus Carolin