Er du vår nye alpinist?

Vi i Lillehammer Skiklub – Alpint tilbyr alpintrening for litt skivante barn i alderen 6 år og eldre som klarer å stå på ski og ta heisen selv. Vår aktivitet er bygget på å skape fundament for  skikjøring og skiglede livet ut. Hovedfokuset er å ha det gøy på trening og føle mestring hver trening uavhengig av nivå, alder og kjønn.

Lillehammer Skiklub – Alpint består av 6 forskjellige treningsgrupper som er inndelt på alder. Alle grupper har oppmenn som er bindeleddet mellom trener og foreldre og som står for det sosiale innad i gruppen. En velger selv omfanget og det er ingen krav til fast oppmøte om en for eksempel driver med flere idretter samtidig. Vi ønsker å ta vare på hver enkelt utøver og gi hver enkelt utøver det han/hun trenger for å føle mestring, utfordring og viktigst av alt glede på våre treninger.

Våre treningsgrupper: Skileik, U10, U12, U14, U16 og Junior/Senior

Våre trenere i alle grupper er energiske, positive og alltid godt humør på våre treninger. Våre trenere har god kompetanse og er klare for å gi ditt barn den beste utviklingen i trygge og gode rammer.

Hva må til for å bli alpinist i Lillehammer Skiklub?

Først av alt må en melde seg inn i Lillehammer Skiklub. Dette gjøres med å opprette ny bruker via MinIdrett, registrer personalia og velge Lillehammer Skiklub som klubb.

Et godt tips er å se på treningsplanen for sin aldersgruppe for hvor og når det er trening, samt om det er noe utstyr som en trenger. En kan også sende en e-post til oppmann i gjeldende gruppe eller Sportssjef – Alpint og si ifra at en er ny og ønsker å komme å prøve en trening eller to for å se om dette er noe for sitt barn.

Hva koster det?

Utstyr

For de yngste utøverne opp til 10 år trenger en kun ett par ski som er noenlunde racing-rettet, men det er ingen krav til dette. Med racing-rettet ski så mener vi ski som har en svingradius som er med på å gjøre sving-opplevelsen bedres. En radius på +/- 9 meter er å anbefale for lave hastigheter og hyggelige opplevelser både i trasé og i løype.  Vi anbefaler utøvere i U10 og yngre kun ett par ski. Lengden på skiene bør være fra halsgropen og opp til pannen på utøveren. Det er større mestring i kortere ski og gir en større skiglede ved å mestre disse.

Ski og annet utstyr er lurt å kjøpe brukt: finn.no eller Facebook (det står kun for aktive utøvere, men dette er kun overfladisk). I tillegg kan en kjøpe brukt og billig utstyr på vårt bruktmarked i November.

Det er også lurt å ha komfortable sko som en kan vokse inn i, men skoene må også sitte slik at foten ikke sklir inne i skoen. For trange sko gir ingen god opplevelse i bakken. Når en ser på sko kan en møte ord som flex eller stivhet på plasten i skoen. Det er bedre med myke sko enn for stive sko, da dette gir bedre bevegelighet og balanse.

Staver er noe som er greit å begynne tilvenning til når en er rundt 7års alderen. Lengden på stavene bør være så lange at en har 90 grader i albueleddet når stavene er i bakken og utøver er i stående posisjon. Om de er litt lengre, så vokser man seg til dette.

Lillehammer Skiklub arrangerer hvert år Bruktmarkedet. Dette er alltid i starten av November. Her kan en kjøpe veldig bra utstyr til en rimelig penge. En kan også ta kontakt med oppmenn eller sportssjef for å komme i kontakt med foreldre internt som kan ha brukt utstyr som en ønsker å selge.

Sikkerhet

Sikkerhet er noe vi i Lillehammer Skiklub alltid setter først både i trening og i konkurranser. Det samme gjelder også utstyret.

Hjelm er en forutsetning for trygghet og en billig forsikring å ha i bakken. Ingen hjelm – Ingen trening. Hjelm kjøper en alltid ny (en brukt hjelm vet en ikke hvordan er blitt håndtert tidligere). Det er lurt å kjøpe hjelm som dekker ørene. Puter over ørene kan gi en falsk trygghet. For utøvere i U14 og eldre er det et krav om «harde ører» eller en FIS-godkjent hjelm som stiller krav til beskyttelsen hjelmen gir.

Ryggplate er fint å ha, men ingen krav. Dette er noe en kan skaffe etterhvert som en begynner å kjøre mer aktivt. En ryggplate kan en ha i mange år og ikke noe en vokser seg så for ut av.

Leggbeskyttere brukes i disiplinen slalåm og trengs ikke før en begynner å kjøre lange porter (U14). Det samme gjelder også hånd-/ fingerbeskyttere på staver i slalåm. En vil møte utøvere i U12 som allerede har anskaffet dette utstyret, men det er ingen krav til dette.

Generelt til utstyr så anbefaler vi i Lillehammer Skiklub at en ikke trenger å kjøpe nytt utstyr og at en tenker utstyr over tid. Alt utstyr trengs ikke kjøpes på en dag, men en kan anskaffe utstyr etterhvert som en kommer det og bygge det gradvis opp år for år.

Heiskort

Våre ski-treninger er lagt opp til at den enkelte må skaffe heiskort/sesongkort selv. Vi jobber kontinuerlig for å ha gode vilkår for våre medlemmer på heiskort/sesongkort, enten om det er i Hafjell eller i Kanthaugen. Vi har også rimeligere heiskort for foreldre dersom en binder seg som funksjonær til arrangementsdager i Hafjell.

Spørsmål

Ta kontakt med gruppenes oppmenn, eller Sportssjef – Alpint