Tradisjonen tro blir vinnerne i NM på Lillehammer tildelt et trykk av det offisielle NM-maleriet. Men det er ikke bare de raskeste som kan stikke av med gevinst. Kjøper du lodd, kan du vinne originalmaleriet

Under NM i 1983 og 1993 var det Jakob Weidemann som malte NM-maleriet. I år er det Lillehammerkunstner Anne Kristine Thorsbys maleri som sammen med et tilhørende NM dikt skrevet av Lars Lillo-Stenberg skal trykkes opp som premie til medaljevinnerne. Samtidig er originalmaleriet og i tillegg 3 store trykk gevinster i NM-lotteriet.

Erik Alver, Leder for organisasjonskomiteen for NM på Lillehammer, er godt fornøyd å videreføre tradisjonen med et NM-maleri. Han tror trykket blir en populær premie blant utøverne, samtidig som han håper på stor interesse for lotteriet.

Inntektene fra NM og fra NM-lotteriet går tilbake til klubben og gjør at vi kan fortsette med et høyt aktivitetsnivå i Lillehammer Skiklubb. Det er viktig for å gi unge et godt aktivitetstilbud som igjen på sikt kan gi nye NM-løpere, sier Alver.

I følge lokalavisa GD var ikke kunstner Anne Kristine Thorsby vanskelig å få med på prosjektet.

Det er en ære å bli spurt, spesielt når en vet historien bak NM-arrangementene i Lillehammer. Tenk på Jakob Weidemann og hans historie, og så får jeg muligheten, sier Thorsby, i følge GD.

Hun har til om og med en nevø som skal delta i alpint, og er dermed allerede «involvert» i arrangementet. Hun peker i samme artikkel på gleden ved å gå på ski, og at nettopp turene på ski har gitt inspirasjon til mange av hennes motiv.

NM-maleriet er inspirert av nasjonalfjellet Stetind, og motivet skal symbolisere å bli løftet opp. Ingen dårlig symbolikk i idrettssammenheng, med andre ord.

Lodd kan kjøpes til kr. 50,- pr. lodd ved å VIPPSe beløpet til 592438– Ski NM 2020 Lillehammer Skiklub.