Høsthilsen fra styrelederen

Hei alle medlemmer og venner av Lillehammer Skiklub

Etter en fantastikk helg ser vi konturer av en fin høstferie foran oss, og igjen, for et paradis vi bor i! Som jeg skrev i sommerhilsen fra juni, gikk jeg inn i en pensjonist tilværelse 1 januar. Slik er det ikke lenger, men først vil jeg bare si at det er en glede å se den aktiviteten som allerede er i gang. Veldig mange grupper har lagt inn bilder på sosiale medier som viser enorm idrettsglede. Det er veldig motiverende for meg! Jeg vil også ønske Kathrine Harsem til klubben som Hovedtrener langrenn. Dessverre har Totto, Sportssjef alpint, sagt opp sin stilling og fratrer 30 november etter 9 år i Lillehammer Skiklub. Det var en tung beskjed for TKA og meg å få! Totto har hjulpet meg mye ift klubbens administrasjon samt en god sparringspartner ift videre utvikling. På vegne av klubben, ønsker jeg Totto lykke til videre!

Under har jeg oppsummert status på de tre vervene jeg har som har direkte kobling til klubben.

Jeg begynner med skiklubben, som også er det jeg bruker mest tid på. Først, et forvarsel på innkalling til ekstraordinært årsmøte den 23 oktober. Etter årsmøte viste styre at vi måtte gjennomføre endringer og kutte kost. Vi bestemte oss tidlig for å ikke ansette daglig leder da Stine sluttet og etablerte tre arbeidsgrupper. Som dekket de største utfordringene vi har. Disse gruppene har gitt oss svar på noen av utfordringene som oppsummert her.

Økonomistyringsgruppen har konkludert med at vi ikke kan fortsette med dagens økonomiske styringsmodell da den ikke gir styret den informasjonen den trenger for å ta gode beslutninger knyttet til økonomi. Vi innfører ny modell fra nyttår. Arbeidet har avdekket større underskudd enn vi trodde før sommeren. Styret besluttet derfor enda større kostkutt, men vi har skjermet aktivitet for sesongen 2023/2024 da dette er allerede i gang. Økonomistyringsgruppen har utarbeidet en to- til treårsplan og denne vil bli presentert på ekstraordinært årsmøte 23 oktober.

Inntekt/markedsgruppen føler det stramme markedet, mange andre sliter med å beholde eksisterende avtaler, men vi har sett at vi kan øke våre inntekter så er det positivt. Sponsorene er nok mer opptatt av å sponse ett produkt som NM, Inga-låmi eller FIS Fartsuka enn å bare gi en pengesum. Dette vil kreve mer av oss, men jeg føler at vi er ganske gode på dette allerede. Betalte medlemmer er også en viktig inntektskilde for oss og her vil styre fremme et forslag den 23 oktober.

Virksomhetsutviklingsgruppen har jobbet litt med forenkling av arbeidsprosesser deriblant forvaltning av medlemmene våre. I dette arbeidet har vi sett at antall betalte medlemmer er skuffende lav og vi håper flere som har tidligere betalt vil bli betalende medlemmer igjen.

Flott om dere utfordrer hverandre! Det er en del goder knyttet til medlemskapet, blant annet rabatt på Sport1. De vil få en oppdatert liste fra oss slik at bare betalte medlemmer vil få rabatt fremover. Virksomhetsutviklingsgruppen har også begynt å se på elitesatsingen vår fremover. Her kan jeg sikkert oppdatere mer ved neste korsvei. I tillegg har vi begynt å se på samarbeid med Olympiaparken. Det er viktig at vi styrer det sportslige ift. arrangement og vi har ikke besluttet noe i fast samarbeid. Denne vinteren vil både NM nordisk og Inga-låmi være arrangement hvor vi jobber tettere med Olympiaparken enn tidligere.

Den daglig ledelse av klubben har mange vært bekymret for. Pr. i dag er det jeg som sitter på det ansvaret og har med meg flere i styret som gjør en flott jobb.  Fra 3. oktober har jeg fått med meg Randi Hoff, som mange av dere kjenner, i 20% stilling frem til slutten av april. Hun kjenner klubben godt og vil raskt kunne bidra.  Jeg håper at flere frivillige vil melde seg på, selv gjør jeg denne jobben uten kostnad for klubben. Her er det oppgaver som bare krever noen timer i uken og kan gjøres fra en solseng i Spania hvis ønskelig. Jeg håper at noen vil føle et kall og bidra i en utfordrende tid for klubben!

Når det gjelder Birken AS, har styret også organisert seg i arbeidsgrupper. De er; økonomistyring, gjennomføring 2024 og endringer på lengere sikt/strategi. Dette har vært vår desidert største inntektskilde og når de taper penger er det ingen overskudd inn i årets budsjett. Vi skal være faktabasert og resultatorientert innen temaer som er veldig følsomt for mange. Det er nok flere som har meninger her og de spriker i alle retninger. Når vi klarer og snu dette vil også klubben kunne ha betraktelig bedre økonomi. Jeg kommer tilbake med mer etter hvert.

Min siste rolle er organisasjonsleder for nordisk del av NM 2024. NM Alpint tar TKA alene og her er de godt i gang og her har jeg tro på at vi sitter igjen med et godt resultat. For nordisk er vi i et partnerskap med Olympiaparken og Søre Ål. Dette går veldig bra og setter mye mindre press på klubben enn om vi hadde ansvaret alene, slik det var i 2020 (avlyst). Jeg syntes også det er veldig positivt at Marthe Bjørnsgaard takket jeg til rollen som rennleder for langrenn.  Vi trenger flere yngre inn i nøkkelroller og ikke minst kvinner. Det siste her er frivilligheten ift NM i uken før palmesøndag. Dette blir en tung uke og vi trenger en som kan være koordinator fra Lillehammer Skiklub. Du vil jobbe i et team med Olympiaparken og Søre Ål og det er Olympiaparken som har sekretærfunksjonen. Hvis du ikke kan selv, send meg gjerne tips på hvem som kan.

Ser frem til et sterkt oppmøte den 23 oktober fra 20 til 21. Digital innkallelse med vedlegg vil komme gjennom Orgbrain minst en uke før møte. Jeg ønsker dere en riktig god høst og forhåpentligvis en tidlig start til skisesongen 😊

Klubbekledning

Vi har åpnet bestillingsvinduet for klubbekledning. Se linken under for hvordan bestille. Det vil også åpne et nytt vindu etter høstferien.

Med vennilg hilsen

Erik Gaarder – Styreleder