Foto: NTB Scanpix

Magni Smedås

Gleder meg til NM på hjemmebane

Magni Smedås er en av Lillehammer skiklubbs løpere som virkelig har slått gjennom i år. Under sesongstarten på Beitostølen gikk hun seg rett inn i World Cup-diskusjonen. Så langt i år har det blitt flere World Cup-starter.

God innsats under World Cup på Lillehammer før jul ga fornyet tillitt til World Cup i Davos. Der ble hun – litt overraskende for henne selv – topp ti. På TV-bildene så det nesten ut som om Therese Johaug måtte forklare Magni hvor høyt opp på listen hun var da hun kom i mål.

– Jeg overrasket både meg selv og andre med åttendeplassen i Davos. Jeg åpnet kontrollert og koste meg i løypa, og jeg hadde ikke forventet at det skulle holde til en topp ti-plassering, forteller Magni.

Stemning på hjemmebane

Tour de ski detakelse og flere andre world cup-deltakelser til tross: Magni gleder seg stort til NM på hjemmebane. Hun håper at hennes entusiastiske, lokale heiagjeng blir å finne langs løypene ved Birkebeineren skistadion.

I fjor var jeg med som trener for 13 – 14 årsgruppa i Lillehammer skiklubb. De kjenner meg med andre ord godt, og de er flinke til å heie litt ekstra på Lillehammerløpere som meg, forteller Magni.

Det blir mange spennende konkurranser i løpet av NM-uka, og Magni gleder seg ekstra til teamsprinten. Teamsprint er actionfylt, spennende og svært publikumsvennlig, og forhåpentligvis vil Lillehammer være med å kjempe i toppen. I tillegg grugleder hun seg til 30 kilometeren – i de harde løypene kan det bli en krevende øvelse.

Både teamsprinten og 30-kilometeren går i fristil, og det passer meg veldig godt. Det er tunge løyper på 30-kilometeren, så det blir en skikkelig kraftprøve. Her kan det være behov for heiagjenger og støtte underveis, tror Magni.

Skryter av Team Veidekke og Marte Kristoffersen

Magni Smedås har bodd på Lillehammer i tre år. Her har hun studert idrett ved Høgskolen, samtidig som hun har lagt en god innsats i langrennsløypene i området. Hun kan ikke tenke seg noe sted i landet hvor det er så tilrettelagt for toppidrettsutøvere.

Det legges ned en vanvittig imponerende innsats i løypekjøring og tilrettelegging for oss skiløpere. Jeg er i tillegg heldig som er på Team Veidekke Innlandet. Vi trives godt sammen, og vi har en veldig god trener i Marte Kristoffersen, avslutter Magni.

Magni Smedås gråt etter femteplassen etter 10 kilometer langrenn fri teknikk i skiløypene på Beitostølen Skiarena i vinter. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix